16 oktober 2008

Vanalleswatte

Precies een tijdje stil gezeten, want niet geblogged, maar niets is minder waar! To do-lijsten werden naarstig aangevinkt en tussen dat vele doen en vinken was af en toe een creatievere noot terug te vinden.

Het stadsspel van een vrijgezellenfeest had een trofee nodig... 't Moest rap gaan en simpel zijn en omdat ge vrouwen volgens mij altijd kunt verwennen met dergelijke hebbedingen werden granenkussentjes gestikt en gevuld met lijnzaad.















Een huwelijksfeest had een cadeau nodig en aangezien het hier toch wel om een heel speciale vriendin ging, kreeg ze niet alleen trouwfeestfinanciering maar werd ook een poging ondernomen om een 'handmade' iets te geven. Ge koopt een plateau, vult die met (platte) dingen die ge tof vindt, laat een glazen plaat op maat van de plateau snijden, legt die erin en spuit een bandeke silicone in de rand tussen plateau en glasplaat. Achteraf gezien had ik beter eerst een randje silicone gespoten en dan mijn glasplaat erin gelegd, maar soit... het is dan maar een beetje 'artsy' geworden.










Er werden niet alleen huwelijksverbintenissen gevierd, maar ook verjaardagen. Het opvangvriendje van onze Nils kreeg een T-shirtje















en voor 't nichtje werd een potlodenrol gemaakt. Dit is een versie gebaseerd op Madame Zsazsa's uitleg, die van Nested en die van Soulemama's The Creative Family.









En terwijl al 't bovenstaande gebeurde, werd mijn kleine vent steeds groter en kreeg hij eindelijk twee tanden! En volgens mij komen er nu nog een paar aan, want aan het kwijlen lijkt geen einde te komen.









Dus... dan nog maar eens onze Bernina in gang gezet met als doel een paar nieuwe slabben. Een poepsimpele en vooral hééééél snelle manier gevonden om er te maken.
1. Ik tekende eerst een patroon op krantenpapier op basis van een bestaande slab. Gewoon de omtrek tekenen, ik maakte die intussen ook wat groter.
2. Ik gebruikte voor de onderkant van de slab flanel. Op de averechtse kant van dit stofke teken je dan het patroon over.
3. Je snijdt dit er nog niet uit, maar speldt dit stuk stof op het stofke dat ge kiest voor de bovenkant van de slab. Zorg dat je rechtse kanten opeen liggen.
4. Dan stik je op de lijn en laat aan de zijkant een paar centimeter over zodat je alles binnenstebuiten kunt keren.















5. Knip nu de overtollige stof weg tot op ongeveer een halve centimeter van je gestikte lijn. Laat een centimeterke over bij 't stuk dat je open liet.
6. Keer nu binnenstebuiten. Ge kunt er de stof zachtjes doortrekken en voor de punten kunt ge eventueel een breinaald (de niet-spitse kant dan...) gebruiken.
7. Nu strijk je alles schoon plat en zorg ervoor dat je de naad van het nog niet dichtgestikte stukske schoon gelijk met de overige rand van de slab naar binnen gevouwd hebt.
8. Stik nu op ongeveer een half centimeterke nog een keer volledig rondom uw slab en stik op beide kanten van de punten een stukske velcro vast. En voila... Meer werk wel om den uitleg te typen dan om het te doen dus zeker proberen!

6 opmerkingen:

  1. Amaai, je hebt inderdaad niet stilgezeten! Mooie dingskes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zocht al een tijdje een simpele manier om slabbetjes te maken. Gevonden dus, thanx!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Graag gedaan An! Blij dat iemand het kan gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook leuke stofjes zeg voopr die slabjes!

    www.minini.be

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat originele en leuke cadeautjes allemaal. Die zijn echt helemaal prachtig. Ik heb ook een cadeau tip. Enkele leuke Emailleschilden gevonden op www.ramsign.nl
    vond ze wel leuk alse tip om als cadeau te geven. Zoals ik heb laatst voor mijn zus, d'r nieuwe huis gegeven. Wat denk je zelf?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een vraagje, hoeveel cm voorzie je voor de halsomtrek? Of heb je hiervoor een patroontje staan? Wil er graag maken voor goede vrienden tegen dat hun zoontje 1 jaar wordt.

    BeantwoordenVerwijderen